Blogs

Blog

11 mei 2016 Geschreven door: Henk Veenendaal

Column Scooter Xpress Juni ‘16

Vervelende klanten

Over het algemeen krijgen wij best wel fijne klanten over de vloer. Gewoon, mensen waar je een fatsoenlijk gesprek mee kan voeren, die begrijpen wat je bedoelt en die snappen dat er geld verdiend moet worden en als je reparaties uit moet voeren dat zoiets geld kost, en er dan ook niet over zeuren. Ook niet achteraf als ze bij je aan de balie staan. Dat laatste is echt super irritant. Ik bedoel, je belt vooraf om een reparatie , uit leggen wat er aan de hand is en de bijbehorende kosten voor de reparatie  te bespreken, vervolgens krijg je goedkeuring om te gaan repareren en wat gebeurt er…., klant gaat nog even aan de balie staan te klagen dat alles zo veel geld moet kosten, wij toch zo duur zijn enz. Ik bedoel, ga dan klagen als we bellen en niet bij ons aan de balie, en ga op dat moment de discussie aan en praat het uit voordat we gaan repareren, is veel prettiger voor beide partijen. Wij willen gewoon kwaliteit en goed werk leveren en dat kost nou eenmaal geld!

Ook in de winkel met een aankoop van een nieuwe motor had ik laatst iemand die het vrij bont maakte.  Alles uitgelegd en hij was klaar om te beslissen. Toen we, naast de motor ook alle kleding, een helm en de bijbehorende verzekeringen en alarm hadden besproken kon ik een offerte maken die hij vervolgens zonder problemen goedkeurde en accepteerde. Handtekening op de order gezet, kopie rijbewijs gemaakt en tenslotte een afspraak gemaakt om te leveren. Klant kwam uit Arnhem dus het verzoek kwam om de motor thuis af te leveren. Een aanbetaling was op dat moment niet mogelijk maar zou hij bij thuiskomst direct via de bank in orde maken.  Het hele proces duurde ongeveer 2 ½ uur, maar goed voor een opdracht van 10.000,- is dat niet erg!

Zo gezegd, zo gedaan, alles werd in orde gemaakt, de kleding, motor en andere spullen werden besteld, en een paar weken later was alles in huis om de boel in orde te gaan maken. Op dat moment nam ik contact op om te vragen waarom de aanbetaling nog niet gedaan was en om een afspraak te maken om de motor te gaan bezorgen. Ik kreeg hem aan de lijn en, nadat hij wel 10x excuus had aangeboden vanwege het feit dat hij de aanbetaling niet had gedaan, kon ik een datum voor de aflevering met hem afspreken. En daar ging het fout. Omdat de man de motor binnen een paar dagen wilde hebben, hij had haast, heb ik niet gewacht totdat de aanbetaling ook daadwerkelijk op de rekening bijgeschreven stond maar heb ik het kenteken per omgaande besteld. Enorme blunder natuurlijk, doen we tegenwoordig allemaal anders maar op dat moment dacht ik daar niet bij na. Ik ben nog iemand van afspraken nakomen, man een man en woord een woord, maar ik kwam er toen helaas achter dat niet iedereen zo in elkaar steekt. Ik stond n.l. een paar dagen later bij hem, op de afgesproken tijd,  aan de deur om de motor af te leveren maar toen werd er helaas niet open gedaan. Een half uur gewacht, gebeld en gemailed maar helemaal niks, geen contact. ’s Avonds thuis, ook weer bellen, bellen en nog eens bellen maar op een of andere manier kreeg ik de bewuste persoon nooit meer aan de lijn. Gelukkig had ik de motor nog die ik overigens een paar dagen daarna aan iemand anders kon verkopen. Het was nog erger geweest als je de motor had geleverd en vervolgens niet betaald had gekregen maar dit is ook niet fijn. Waar het op neer komt is dat je helaas niet iedereen meer kunt vertrouwen, die conclusie is niet fijn vooral ook omdat je zelf anders in elkaar zit maar zo is het nu eenmaal. Wat jammer is met dit soort zaken is dat de goede onder slechte moeten lijden, en dat is jammer!

Terug naar overzicht