Blogs

Blog

13 augustus 2016 Geschreven door: Henk Veenendaal

Column SE September ’16

Voorkeur

Zoals al eerder omschreven hebben wij als verkopers invloed op het model scooter die uiteindelijk door de klant word uitgezocht. De truc is alleen dat de klant het idee moet blijven houden dat hij op het laatst zelf heeft gekozen. Ondanks deze wetenschap zijn er toch modellen waar een klant speciaal voor binnen komt en maar moeilijk naar iets anders te bewegen is. Wij kunnen het soms helemaal niet eens zijn met het gekozen model en vanuit onze expertise iets anders adviseren maar zo heel af en toe heb je er klanten tussen zitten die absoluut niet op andere gedachten te brengen zijn. Vaak zijn dat mensen die kiezen vanuit een bepaalde emotie. En dat is wat anders dan dat je met je verstand bepaalde keuzes maakt. Mooie voorbeelden hiervan zijn b.v. Vespa Sprint of Primavera een Peugeot Django, een Kymco G.Dink en niet te vergeten een Piaggio MP3! Een Aerox, Runner en een Speedfight vallen wat mij betreft onder dezelfde noemer en bijna in alle gevallen zijn ze dan ook nog stevig aan de prijs! Allemaal scooters met een hele ‘eigen’ identiteit en waar niet zomaar een alternatief voor te vinden is. Alleen de prijs is vaak het probleem, de klant wil b.v. een nieuwe Vespa van 3500,- maar heeft een budget van 1500,- Een mooi alternatief is dan een gebruikte Vespa zijn maar zelfs die zijn in sommige gevallen nog te duur. Ook moet die 2e hands scooter dan wel aansluiten bij wat de klant nou eigenlijk zou willen hebben. Dus snor of bromfiets, goede kleur enz. enz. Je ziet dit vaak bij mensen van 16, 17 jaar. Die kiezen vaak vanuit hun emotie omdat vriendjes en vriendinnetjes b.v. dezelfde scooter rijden. Vaak is dat dan de reden waarom zij dan perse die willen hebben. Kom dan vooral niet met een andere aanzetten want dat is per definitie nooit goed, ondanks dat het misschien voor het gebruik best zou kunnen. En denk niet dat dit alleen voor dames geldt, ditzelfde fenomeen zien we ook bij de heren onder ons. Het enige verschil is dan meestal dat het om een ander model gaat, Runner, Aerox, Speedfight, dat soort types.

Nu is er uiteraard niets mis wanneer je een uitgesproken voorkeur hebt voor een merk of een model scooter. Sterker nog, het maakt de uiteindelijke keuze alleen maar makkelijker. Het gaat pas mis wanneer je budget niet toereikend is. Als je geld hebt voor een Zip moet je nu eenmaal niet op een Vespa willen rijden. Dat kan je natuurlijk wel willen maar spaar dan nog even door. Of koop een 2e hands, het liefst bij de vakhandel want dan krijg je –normaal gesproken- nog garantie ook. Wat we vaak zien is dat mensen via marktplaats een scooter kopen die helemaal naar hun zin is qua model en prijs maar waar dan technisch helemaal niets van deugt. Komt dan uiteindelijk bij ons terecht met allerlei storingen en moet dan voor vaak veel geld worden opgeknapt. Als je die kosten dan optelt bij de prijs die men heeft betaald zijn ze vaak nog duurder uit dan wanneer ze direct bij ons een mooie gebruikte met garantie hadden gekocht, maar ja… Het is zeker bij 2e hands ‘waarde naar geld’ maar helaas wordt er b.v. via marktplaats heel veel ellende en oud zeer van anderen, aangeboden. Een scooter kan er nu eenmaal aan de buitenkant prachtig uitzien maar van binnen ‘in staat van ontbinding’ zijn. Het valt nu eenmaal niet mee, helemaal als je er geen verstand van hebt, om een goede van een slechte te onderscheiden. Zelfs voor ons als specialisten is het soms al best moeilijk. 1 ding is zeker, als het op dit gebied te mooi lijkt om waar te zijn dan is het vaak ook zo! 

Je koopt n.l. ook geen Ferrari voor de prijs van een Fiat Panda!        

Terug naar overzicht