10 december 2015 Geschreven door: Henk Veenendaal
SE Column December ‘15
Vergissen
Wij als verkopers zijn natuurlijk ook gewoon maar mensen, hoewel je je dat soms wel eens afvraagt natuurlijk, uitzonderingen zijn er altijd.
En dat betekent dat wij ons soms behoorlijk kunnen vergissen in de klanten die bij ons in de winkel komen. De een komt met een grote Porsche aanrijden en gaat met de goedkoopste 2e hands die we hebben de deur uit terwijl de ander, waarvan je denkt dat die financieel niet zoveel te besteden heeft, de duurste Vespa uitzoekt die we in huis hebben.
Mensen / Verkopers hebben bij de eerste oogopslag, al dan niet bewust, direct een bepaald ‘beeld’ van de persoon die tegenover hen staat. Heel logisch maar tegelijkertijd ook een enorme valkuil, je kan je per slot van rekening ook enorm vergissen.
De les hieruit is dat je, als goede verkoper, NOOIT op het uiterlijk van een klant af moet gaan. Je kan b.v. beter met een paar goede vragen proberen te achterhalen wat de persoon in kwestie zoekt en wil betalen en op basis daarvan verder gaan dan je laten leiden door wat je op dat moment ziet. Een mooi voorbeeld hiervan had ik laatst weer…..,
De klant kwam aanfietsen op een oude, verroeste damesfiets met terugtraprem, u weet wel.., zo’n ding waar vaak krantenbezorgers op rijden. Hij zag eruit of dat hij al een paar dagen niet onder de douche had gestaan, niet geschoren, haar door de war, afgetrapte schoenen en gaten in zijn spijkerbroek, zo ongeveer op knie hoogte.
Op het eerste gezicht nou niet iemand waar je van zou verwachten dat hij bij jou wel eens even een paar duizend euro voor een scooter zou gaan uitgeven.
Hij kwam binnen en, zoals hierboven omschreven, had ik de neiging om hem per direct naar de 2e hands afdeling te sturen want daar was die man, voor mijn gevoel natuurlijk, naar op zoek. Gelukkig deed ik dat niet en vroeg ik hem, zoals ik bij iedere klant doe, wat ik voor hem kon doen en waar hij naar op zoek was.
Om een lang verhaal kort te maken.., hij bestelde de meest mooie MP3 met alle opties die je maar kon bedenken. Daarnaast een kleding pakket met alles erop en eraan, een alarmset, Scoot Secure beveiliging erop en ga zo maar door, hij wilde het allemaal.
Vervolgens betaalde hij de helft contant aan en binnen een paar dagen de rest via de bank, dus ook dat was allemaal geen enkel probleem.
Toen ik naar zijn adres vroeg werd het gevoel wat ik tijdens het gesprek al een beetje kreeg, bevestigd. Hij woonde, zoals we bij ons zeggen, aan de ‘Edese Goudkust’ Dat is een wijk in Ede waar alleen maar hele welgestelde mensen wonen ( aan de buitenkant dan natuurlijk!) Daar wilde de klant zijn motor graag door ons laten bezorgen als het zover was.
Allemaal geen punt uiteraard en toen ik een paar dagen later bij hem aan de deur stond om de motor af te leveren kon ik het toch niet laten om toch nog even terug te komen op het feit dat ik hem, toen hij bij ons binnen kwam, in eerste instantie nou niet echt in staat achtte om zo’n dure motor te kopen omdat hij er zo sjofeltjes bijliep! En wat denk je…?
Hij had de hele dag in tuin gewerkt en omdat hij al heel lang deze motor wilde hebben en voorlopig geen tijd had om op een ander tijdstip langs te komen, had hij maar besloten om in zijn ‘werkkloffie’ langs te komen want de kogel moest die dag door de kerk!
Niet alles is wat het lijkt, de eerste indruk is soms niet altijd de juiste! Voor je het weet vergis je jezelf, sla je de plank mis en verkoop je niks! …en dat laatste willen wij natuurlijk niet!