Blogs

Blog

Voorjaar

5 mei 2017 Geschreven door: Henk Veenendaal

Voorjaar

Column Scooter Xpress mei 2017

Wanneer de zon weer gaat schijnen zie je ook weer een heleboel mensen uit hun winterslaap tevoorschijn komen. Mensen die je het hele ‘cold season’  niet hebt gezien omdat het simpelweg ‘mooiweerrijders’ zijn. In de herfst gaat hun motor de winterstalling in en in het voorjaar komt die dan uiteindelijk – vaak bij het eerste mooie weekend- weer voor de dag. En eerlijk is eerlijk, dat zijn voor ons vaak hele leuk klanten die in ieder geval bereid zijn een heleboel centjes bij jou te besteden. Je hobby mag geld kosten, nietwaar? Want op het moment dat de motor of MP3 de stalling wordt uitgerold kun je er op wachten dat er van alles aan de hand is. En daar hebben ze ons dan weer bij nodig.

Lege accu’s ( druppellader? nooit van gehoord!) lekke banden (oh ja! Die was lek toen ik hem vorig jaar de schuur in reed!) te weinig olie en allerlei dat soort klusjes zorgen er voor dat wij ons in deze tijd van het jaar in ieder geval in de werkplaats prima kunnen vermaken. Het enig probleem wat wel eens ontstaat dat klanten er regelmatig vanuit gaan dat hij / zij alleen op de wereld is en om die reden denkt (blijkbaar) dat wij de klus wel dezelfde dag af kunnen krijgen. Het liefst zouden ze er zelfs op wachten want “zoveel werk is het toch niet?” Een nee, zoveel werk is het meestal ook niet maar er staan er, gelukkig, nog een aantal van klanten die wel een afspraak hebben gemaakt, en die zijn toch echt eerst aan de beurt. Op zich is het bovenstaande natuurlijk een luxe probleem waar we inmiddels goed mee om kunnen gaan maar zo heel soms heb je wel eens klanten die dan niet pikken dat je vanwege drukte volgens een planning werkt en ja, zo heel af en toe loopt die soms een week of 2 op! Wie het eerst komt, het eerst maalt in dat soort situaties moet je gewoon op je beurt wachten!

Gelukkig zijn er ook mensen die hun jaarlijkse onderhoud standaard in deze periode plannen. Voordeel is dan dat zaken die ontstaan zijn in de voorgaande maanden  direct door ons kunnen worden geconstateerd. En worden opgelost. Die mogelijkheid is er niet wanneer een klant vanuit de winterstalling direct de weg op gaat, met soms alle gevolgen van dien!  Zo had ik ooit een klant aan de balie die zijn motor voor reparatie kwam brengen, omdat hij vond dat zijn motor sinds de winterstop toch wel heel erg raar in de bocht lag. Hij had samen met zijn buurman zelf gekeken of dat op te lossen was maar had niks raars kunnen vinden. De buurman ook niet. Toen ik hem, na inspectie, vertelde dat zijn voor en achterband 2bar te zacht waren en dat dat de oorzaak was geloofde hij mij in eerste instantie niet. Toen hij na het proefrijden nog niet geloofde dat ik alleen zijn banden maar had opgepompt en dat zoiets al zo’n enorm verschil maakt droop hij met het schaamrood op zijn kaken af! Dat hij daar niet aan had gedacht! Hij had de bocht wel uit kunnen vliegen. Omdat het oppompen van banden gratis is (lucht kost niks!) mocht hij de motor zo weer meenemen, blij dat alles zo was afgelopen. En wij? Wij hadden weer een tevreden klant! Zo een die terugkomt en dat gebeurde dan ook een week later. Toen moest er een nieuw motorpak worden uitgezocht. Ook daar konden wij hem toen heel goed mee helpen en dat ging uiteraard niet voor niks. Een oude regel in de sales leert dat je soms door iets weg te geven toch wat kan verdienen.

Een waarheid die ook in nieuwe tijden nog steeds van toepassing is!   

Terug naar overzicht