Blogs

Blog

5 oktober 2017 Geschreven door: Henk Veenendaal

Ontwikkelingen

Column Scooter Xpress oktober 2017

Er is momenteel weer een heleboel aan de hand in scooterland. Nu is dat op zich niet vreemd, dat gebeurt wel vaker, maar op dit moment spelen er een aantal zaken waar we als branche GEEN invloed op hebben. Erger nog, waar we de uitkomst niet van kunnen inschatten en dat is spannend. Spannend in de zin van dat het omzet kan gaan kosten en we de gevolgen van sommige beslissingen nu nog niet goed kunnen overzien, als het verkeerd uitpakt.

Wat is er aan de hand; vooral de discussie snorfiets naar de rijbaan incl. eventuele helmplicht en de Euro 4 eis op brom en snorfietsen die de staatssecretaris er deze zomer doorheen gejaagd heeft ondanks het ‘Greendeal’ voorstel wat er lag. Op zich is alles wat we investeren in het milieu natuurlijk goed, daar is iedereen het over eens, maar kijk nu eens wat er gebeurd. Voor eind dit jaar moet ‘de handel’ zorgen dat men de oude 2017 voorraad kwijt is ( mag v.a. 01-01-18 niet meer worden verkocht)  terwijl de nieuwe euro 4 modellen, die v.a. 1 Januari verplicht zijn nog lang niet voorhanden zijn! Een probleem wat met de ‘Greendeal’ prima voorkomen had kunnen worden omdat zowel de importeurs als ook de dealers dan de gelegenheid hadden gehad om oude voorraad uit te verkopen en nieuwe voorraad op te bouwen Met dank aan mevrouw Dijksma moet dat hele proces nu voor eind van dit jaar klaar zijn. Onmogelijk, dus de kans dat wij als vakhandel simpelweg geen nieuwe modellen hebben om te verkopen is heel groot. En het risico dat we oude voorraad overhouden die na 1 Januari niet meer te verkopen zijn is ook zeker aanwezig. Daar zullen creatieve oplossingen voor moeten worden bedacht. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is zullen waarschijnlijk de prijzen van de nieuwe modellen ook nog veel hoger gaan uitvallen, de eerste signalen hebben we daar al van gekregen.

Maar goed, toen in de jaren 70 de helmplicht werd ingesteld dachten we ook dat er geen brommer meer verkocht zou worden en toen, iets recenter, de kenteken en rijbewijsplicht voor snor en brommers werd ingevoerd dachten we ook dat de verkoop zou instorten en dat viel achteraf allemaal wel mee. Hopelijk is dat nu ook zo.  En dan is er nog de helmplicht op de snorfiets wanneer ‘Den Haag’ besluit om deze voertuigen naar de rijbaan te sturen.

 

Gelukkig zijn daar de gesprekken met de betreffende minister nog in volle gang en zijn er een aantal instanties heel druk bezig om dit te voorkomen, want wanneer deze maatregel zou worden ingesteld is dat het einde van de verkoop van de snorfiets. En dat is pas echt zonde!  Heel veel Nederlanders maken dagelijks gebruik van dit fantastische vervoermiddel dus laten we hopen dat dat nog heel lang zo blijft!  

Terug naar overzicht