Blogs

Blog

10 november 2015 Geschreven door: Henk Veenendaal

SE Column November ‘2015

Regels, regels en nog eens regels!

Zo heel af en toe ruilen wij ook nog wel eens een scooter in waar zelfs wij niets meer mee kunnen. Of volledig in puin, of in een zodanige technische conditie dat opknappen meer kost dan dat de scooter waard is.
In dat soort situaties heb je 2 opties; slopen en de restonderdelen beschikbaar hebben voor eventuele reparaties of exporteren.
Vooral dat eerste kan best slim zijn want soms kun je met 2e hands onderdelen nog best een reparatie uitvoeren. Vooral als er geen nieuwe onderdelen te bestellen zijn omdat het bewuste model te oud is en om die reden ook niet meer nieuw verkocht word, is repareren met 2e hands spullen best een goede optie. Het mag natuurlijk nooit ten koste gaan van de kwaliteit maar toch.., beter een reparatie uitvoeren met 2e hands onderdelen dan helemaal niets!

Als je de klant maar goed op de hoogte brengt van wat je gedaan hebt en hem  niet voor nieuwe onderdelen laat betalen! Dat laatste hoor ik helaas nog wel eens van consumenten die inmiddels vanuit het hele land, en vaak ten einde raad,  bij ons aankloppen met de vraag of wij hen alstublieft willen helpen. Met name scooters zoals de Piaggio MP3 en de Peugeot Metropolis vragen nu eenmaal kennis en kunde van monteurs, en wanneer je die beide niet in huis hebt dan kun je ook niet op een goede manier dit soort reparaties uitvoeren. Natuurlijk is het verleidelijk om, als scooterbedrijf,  ook dit soort scooters te repareren maar men gaat er dan vaak ten onrechte vanuit dat dit soort scooters te vergelijken valt met normale snor en bromscooters en dat kan dus echt niet!

Maar goed, wanneer het niet meer rendabel is om een inruilscooter te slopen kan je ook voor export kiezen om zodoende van dit soort ‘wrakken’ af te komen. Het is dan wel de belangrijk dat je iemand ergens in het buitenland kent die jou van deze modellen af wil helpen. Het is n.l. wel de bedoeling dat je daar zo snel mogelijk van af bent want ook een instantie als het RDW begint inmiddels regels te stellen aan niet verkochte,  bedrijfsvoorraad. Daarnaast is het exporteren van deze modellen ook aan allerlei regels gebonden, waardoor het een hele puzzel is als je dit voor het eerst doet. Als je weet hoe bepaalde zaken werken is het niet zo moeilijk meer, maar o wee als je dat traject voor het eerst in gaat…. Ongelofelijk wat een regeltjes je dan allemaal tegen komt. Dit moet zus, dat moet zo, dit mag wel dat dan weer niet…, het zal vast allemaal wel ergens goed voor zijn!  Uiteindelijk is het ons gelukkig wel allemaal gelukt, en zijn de scooters weg,  maar Ik weet zeker dat wanneer ik mijn bedrijf op zo’n manier zou moeten leiden, ik het lang niet meer zo leuk zou vinden!

Terug naar overzicht