Blogs

Blog

5 juli 2017 Geschreven door: Henk Veenendaal

Uitdagingen

Column Scooter Xpress Juli 2017

Voor een verkoper is het het leukst wanneer je iemand van A tot Z mag begeleiden bij de aankoop van een motor of MP3. Ik bedoel, vanaf het moment dat hij /zij binnenkomt tot aan het moment van afleveren. Wanneer je bij dat hele traject betrokken bent en je kunt het dan ook nog met een verkoop afsluiten dan geeft dat in mijn geval absoluut de meeste voldoening. Niet alleen is het voor jezelf fijn maar het is ook een bevestiging van het feit dat je op een manier bezig bent die de klant op dat moment aanspreekt. In ieder geval op een zodanige manier dat diegene een beslissing in jou voordeel wil nemen!

Als men dan ook nog bij een aantal (vaak goedkopere!) collega’s is wezen kijken en men wil dan toch zaken met jou doen is dat alleen maar heel erg fijn, daar doe je het voor!

Maar andersom komt ook voor, je geeft iemand ‘de hele voorstelling’ en aan het eind besluit de bewuste klant om het toch nog maar even niet te doen… of bij een collega zijn scooter te gaan kopen! Ook dat maak je mee en dat is natuurlijk niet leuk. Jij hebt dan al het werk gedaan en een ander ‘schrijft ‘m op!’  De truuk is om van tevoren zo snel mogelijk in te schatten met wat voor mensen je te maken hebt. Serieuze ‘koop’ klanten of de wat meer oriënterende k.v.p-ers! Dat laatste betekent in dit verband ‘kijken, voelen, pleite!’ Niet vervelend bedoeld maar dat is  de groep die meestal erg veel tijd kost en waarvan je van tevoren niet echt kunt inschatten of men uiteindelijk zijn / haar aankoop zal gaan doen en dus vaak de winkel verlaat zonder iets gekocht te hebben! Uiteraard zitten er in potentie zeker klanten tussen die mogelijk wel bereid zijn om  bij jou het gewenste motorvoertuig aan te schaffen maar men geeft je over het algemeen een wat ‘vrijblijvend’ gevoel. Men zit dus (nog) niet echt aan jou vast en dat hoeft ook niet maar ik heb meestal wel het idee dat de wat serieuzere kopers sneller een ‘relatie’ met je aan willen gaan dan de mensen die er wat neutraler in staan. Overigens is dat geen reden om deze klanten zo snel mogelijk weg te jagen want wat niet is kan nog komen!

Het hangt ook vaak af van het feit of de bewuste klant je al kent of niet, b.v. vanuit het verleden. Of dat men helemaal nieuw bij je binnen komt. Als dat laatste het geval is moeten wij ons, als bedrijf, nog vaak eerst bewijzen. Men heeft al vaak wel verhalen over ons gehoord van vrienden of familie en dingen over ons gelezen, b.v. op verschillende review sites zoals klantenvertellen.nl maar eigen praktijkervaring heeft men bij ons dan nog niet. En ondanks het feit dat het er op papier allemaal goed uitziet wil men dat toch vaak eerst zeker weten voordat men echt overtuigd is! Wat dan de uitdaging is?

Laten zien dat al die andere klanten gelijk hadden!

Terug naar overzicht